måndag 11 maj 2009

Ledighet dag 14?

Kan vara min 14 dag som ledig idag, jag vet inte längre. Tror att det är måndag iaf. Vet att jag ska jobba lite extra imorrn, sweet med bonuskulor. Har inte gjort mycket alls idag faktiskt, sliten från lördagens äventyr i Sthlm fortfarande. GUIF förlorade ju som väntat finalen i Globen, Sveriges looserstad nr 1, Eskilstuna. Kul iaf att det blev final, starkt jobbat. O stark jobbat av alla som stod upp mot bajenkronen utanför Röde Kvarn, idiotbajen. Allt som allt en bra dag.

Har börjat läsa in mig lite på fakta om pilgrimsfärden som väntar i September. Blir bara mer o mer peppad ju mer jag läser, det ska ju bli grymt. Ge mig september. Santiago de Compostela here i come. Nedan följer lite fakta om vad jag snarrar om.


Det gemensamma för den samling gamla pilgrims-leder som går genom Europa, är att de alla leder till Santiago de Compostela i nordvästra Spanien. I mer än tusen år har pilgrimer vandrat här för att hedra minnet av en av Jesus tolv apostlar, Jakob.

Kvarlevorna efter Jakob finns i ett silverskrin i den gamla katedralen i Santiago. Staden är helig för katoliker, men många gör den långa vandringen hit av andra skäl. Kulturella, spirituella eller för att man helt enkelt bara är en oförbindlig vagabond.

Detta är inte en vanlig turistresa, inte heller en vanlig vandringsresa. Det är att gå tillbaka i historien, att trampa på samma stigar och över samma broar som miljoner pilgrimer från många olika länder gjort under mer än tusen år. Naturligtvis är det fullt av naturupplevelser, av soluppgångar, av dofter , av fågelkvitter, men också av kapell och katedraler, broar och kloster.

Det är en resa för dig som vill ha tid att reflektera över ditt liv, tid att gå i egna tankar. Men också tid att möta de andra i gruppen, samt pilgrimer från nästan alla världsdelar. Det uppstår en speciell gemenskap i gruppen, där det blir lätt att samtala om det väsentliga i livet




Oförbindlig vagabond, det är ju jag.

5 kommentarer:

Ronnie sa...

Jäklar du - berätta inte om den trippen för Elle. Hon kommer bara att få för sig att göra den, hon också.

Anonym sa...

hahahahaha..znuzk

Anonym sa...

En till trip?

Danne Fyris © sa...

"Naturligtvis är det fullt av naturupplevelser, av soluppgångar, av dofter , av fågelkvitter, men också av kapell och katedraler, broar och kloster."

Det ÄR du.

Finnen sa...

Synd att man missa tillfället att slå på bajare.